2021 yılı Tüketici Hakem Heyeti İstatistikleri
05 Ocak 2022
2021 yılı Tüketici Hakem Heyeti İstatistikleri
İl Tüketici Hakem Heyeti, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması hakkında kanun kapsamında görev yapmaktadır. İl merkezinde bir Tüketici Hakem Heyeti vardır. İlçelerde kaymakamlıklarda irtibat görevlileri görev yapmaktadır. Ticaret İl Müdürü aynı zamanda Tüketici Hakem Heyetinin Başkanıdır.
Tüketici Hakem Heyetinde, ‘’BARO, TSO, KESOB, Belediye ve Tüketici Derneğinin’’ temsilcilerinden oluşan beş (5) üye görev yapmaktadır. Ayrıca Tüketici Hakem Heyeti Başkanlığında altı raportör görev yapmaktadır. Konusunda göre şikayetin incelenmesi için Bilirkişi Yönetmeliği kapsamında Bilirkişiler görevlendirilmektedir.
MAHKEMELER GİBİ BİR SÜRECİ VARDIR
Başvuruların Mahkemelerde olduğu gibi bir süreci vardır. Başvurunun ekleri, kanıtlayıcı belgeleri birlikte TÜBİS sistemine kaydedilmesi, karşı taraftan bir aylık süre verilerek savunma istenmesi, dosyanın bilirkişiye teslim edilmesi, bilirkişi raporunun 15 gün içinde Hakem Heyetine teslim edilmesi, raportörlerin raporunu hazırlaması, 15 günde bir yapılan Tüketici Hakem Heyeti Toplantısında gündeme alınması gibi bir süreci vardır.
Başvurular genel olarak iki-üç ay içinde karara çıkarak sonuçlandırılmaktadır. Hakem Heyetinden çıkan karar taraflara tebliğ edilir. 15 gün içinde tarafların Tüketici Mahkemesine itiraz etme hakkı vardır. Mahkemeden çıkan karar kesindir. Karara itiraz edilmezsei kararın icrası kesinleşir.
15.430.- TLYE KADAR TÜKETİCİ HAKEM HEYETİNE BAŞVURU YAPILABİLİR
İl Tüketici hakem heyetimize yapılacak tüketici uyuşmazlık başvurularında, parasal sınır 1 Ocak 2022 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 15.430.- TL olarak Bakanlığımızca belirlenmiştir. Parasal sınırın üzeri uyuşmazlıklarda Tüketici Mahkemesine direk başvurulmaktadır.
Yani 15.430.- TL ye kadar olan her türlü tüketici uyuşmazlıklarında, İl Tüketici Hakem Heyetimize kanıtlayıcı belgelerle birlikte başvuru yapılabilir. Başvurular e-devlet üzeninden, TÜBİS sisteminden Tüketici şikayetlerini, e-devlet şifresiyle TÜBİS elektronik sistemi üzerinden giriş yaparak başvuru yapılabilmektedir.
E-TEBLİGAT ADRESLERİNİ ESNAFIMIZ MUTLAKA KONTROL ETSİN
İl Tüketici Hakem Heyeti 6502 sayılı kanun gereği 15 günde bir toplanarak dosyası tekemmül etmiş şikâyetlere karar vermektedir. Çıkan kararlar e-tebligat yoluyla taraflara tebliğ yapılmaktadır.15 günlük itiraz süresini kaçırmamak için esnafımızın vergi dairesine verdiği e-postalarını kontrol etmeleri gerekmektedir.
2021 YILINDA 1541 (%81) DOSYA KARARA BAĞLANMIŞTIR.
İlimizde 2021 yılı içinde 1567 adet tüketici şikayet başvurusu yapılmıştır. Bir önceki yıldan devreden dosyalar dahil edildiğinde toplam 1891 adet şikayet başvurusuna işlem yapılmıştır. Bu dosyalardan 1541 adedi yıl içinde (%81) karara bağlanmıştır. 350 dosya ise derdesttir süreçleri devam etmektedir.
Karara bağlanan 1541 dosyadan, 710 tüketici şikayetine (%46) tüketici lehine, 780 tüketici şikayetine ( %51) tüketici aleyhine sonuçlanmıştır. 51 dosyaya ise ( %3) görevsizlik kararı verilmiştir.
TÜKETİCİ ŞİKAYETLERİNDE %33 ELEKTRONİK BAŞVURU ŞEKLİNDE YAPILMIŞTIR.
2019 yılında 1844 başvurunun, 308 başvuru (%17)2020 yılında 1957 başvurunun 670 başvuru (%34) 2021 yılında ise 1891 başvurunun 639 başvurunun (%33) e-devlet üzerinde elektronik ortamda yapıldığı görülmektedir.
EN ÇOK BAŞVURU AYIPLI MAL VE HİZMET KOSUNDA YAPILMIŞTIR.
2021 yılında, en çok tüketici şikayeti 772 (%47) başvuru ile «ayıplı mal ve hizmet» konusunda yapıldığı görülmüştür. En çok ikinci tüketici şikayeti 567 başvuru ile , ‘’Garanti Belgesi yönetmeliği ve Satış Sonrası Hizmetler yönetmeliği ve diğer mevzuat kapsamında değerlendirilen’’ başvurular olmuştur.
Kamuoyuna saygı ile duyurulur.
Seyfettin ÇETİNER
Ticaret İl Müdürü
İl Tüketici Hakem Heyeti Başkanı