KIRIKKALE’DE FAALİYET GÖSTEREN EMLAKÇILARA TAŞINMAZ TİCARETİ İLGİLİ İKİNCİ BİR BİLGİLENDİRME TOPLANTTISI YAPILDI

21 Kasım 2019

KIRIKKALE’de FAALİYET GÖSTEREN EMLAKÇILARA TAŞINMAZ TİCARETİ İLGİLİ İKİNCİ BİR BİLGİLENDİRME TOPLANTTISI YAPILDI
 
Ticaret İl Müdürlüğü tarafından gayrimenkul alım satımı ve kiralanması ile ilgili olarak 20.11.2019 tarihinde Kırıkkale Ticaret ve Sanayi Odası Konferans Salonunda, Kırıkkale ve İlçe Belediye Başkanlıkları, Tapu Müdürlüğü, Ticaret ve Sanayi Odası, Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği Başkanlığı, Serbest Muhasebeciler ve Mali Müşavirler Odası Başkanlığı ve Emlakçılar Derneği üyesi ve temsilcilerine bilgilendirme toplantısı düzenlendi. Toplantıya katılanlara yönetmelikle ilgili detaylı bilgiler verildi.
 
Yönetmelikle gayrimenkul alım ve satımı ve kiralanmasını düzenleyen bir uygulama olduğunu belirten Ticaret İl Müdürü Seyfettin ÇETİNER, bu işle iştigal etmek isteyenlerin Mesleki Yeterlik Belgesi (Seviye 5) aldıktan sonra Yetki Belgesi almaları gerektiğini söyledi.
 
Yönetmelik ile ilgili detaylı bir sunum yapan Ticaret İl Müdürlüğü Piyasa Gözetimi ve Denetimi Şubesinden Mühendis İbrahim SOYSAL; emlakçılığın ne tür yerlerde, hangi şartlar altında, hangi yasal zorunluluklar çerçevesinde yapılacağı gibi konularda katılımcılara sunum yaptı.
Sunumunda İbrahim SOYSAL gerçek ve tüzel kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların yerine getirmesi gereken yasal zorunluluk konuları ile birlikte emlakçılık yapılacak yerlerin fiziki koşulları, mesleki yeterlilik belgesi, taşınmaz ticarete konu hizmetler, taşınmaz ticaretinde uyulacak ilke ve kurallar, yapılacak sözleşme ve içeriği, hizmet bedeli, ruhsatlandırma ve denetimlere ilişkin geniş bir bilgilendirme yaptı.
Taşınmaz ticareti yapan gerçek ve tüzel kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların bu alanda faaliyetlerine devam edebilmeleri için 05.12.2019 tarihine kadar yönetmelikte belirtilen tüm şartları yerine getirmek zorundalar.
 
5 ARALIK 2019 TARİHİNDEN SONRA YETKİ BELGESİ OLMAYANLAR EMLAKÇILIK YAPAMAYACAK
 
Ticaret Bakanlığı'nın "Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik" 5 Haziran 2018 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Yetki belgesi, 5 Eylül 2018 itibarıyla Yetki belgesi Bilgi Sistemi üzerinden işletmelerin bulunduğu yerdeki Ticaret İl Müdürlükleri’nden verilmeye başlandı.
Yeni yönetmelik emlak danışmanlığı yapmak için mesleki yeterlilik belgesinden emlakçıların gayrimenkul satış ve kiralamalarındaki komisyon oranlarına kadar pek çok yenilik getiriyor.
            YÖNETMELİKLE NELER DEĞİŞTİ
Yönetmelikle taşınmazla ilgili danışmanlık hizmeti veren gerçek veya tüzel kişilerle esnaf ve sanatkârların mesleki faaliyetleri, bunlara yetki belgesi verilmesi, taşınmaz ticaretiyle iştigal eden işletmelerde aranan şartlar belirlendi.
Buna göre, taşınmaz ticaretini, işletmesi adına yetki belgesi alan tacirler ile esnaf ve sanatkârlar yapabilecek. İşletmeye yetki belgesi verilebilmesi için yetkilinin, en az lise mezunu, iflas etmemiş, konkordato ilan etmemiş olması gerekecek. Emlak danışmanlığı yapmak için mesleki yeterlilik belgesine sahip olma şartı da getirildi.
Yönetmelik ile emlak ofislerinde olması gereken şartlar da belirlendi. İşletmelerde, bağımsız bölüm niteliğinde ve net alanının en az 30 metrekare olması, arşiv bölümünün bulunması ve teknik donatılara sahip olması şartı aranacak. İşletmede ayrıca taşınmaz ticaretine konu hizmetler dışında ticari faaliyette bulunulamayacak.
İşletmenin verdiği aracılık hizmeti sonucunda alıcı-satıcı ve kiracı-kiralayan ile işletme arasında sözleşme düzenlenecek. Alım satım işlemlerinde hizmet bedeli oranı, alım satıma aracılık sözleşmesinde yer alan satış bedelinin KDV hariç yüzde 4’ünden fazla olamayacak.
Kiralama işlemlerinde ise hizmet bedeli, kira bedelinin KDV hariç bir aylık tutarından fazla olamayacak. İşletmenin yetki belgesine sahip olup olmadığı işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilmeden önce yetkili idareler tarafından kontrol edilecek ve yetki belgesi olmayan işletmelere ruhsat verilmeyecek.
YETKİ BELGESİNİN VERİLMESİ
Taşınmaz ticareti, işletmesi adına yetki belgesi alan tacirler veya esnaf ve sanatkârlar tarafından yapılacak. Yetki belgesi, işletmenin bulunduğu yerdeki il müdürlüğü tarafından Bilgi Sistemi üzerinden verilecek, yenilenecek, askıya alınacak ve iptal edilecektir.
Yetki belgesi, her bir işletme için ayrı ayrı düzenlenecek ve devredilemeyecek. Bir işletmede birden fazla tacir veya esnaf ve sanatkârın taşınmaz ticareti faaliyetinde bulunması durumunda işletme adına yalnızca bir yetki belgesi düzenlenecek. Yetki belgesinin geçerlilik süresi beş yıl olacaktır.
            YETKİ BELGESİ VERİLMESİNDE ARANAN ŞARTLAR
İşletmeye yetki belgesi verilebilmesi için; meslek odasına kayıtlı olunması, gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olunması, gerçek kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların kendilerinin, ticaret şirketleri ile diğer tüzel kişi tacirlerin bu alandaki faaliyetlerini yürütmek için görevlendirdikleri ve yetkilendirdikleri temsile yetkili kişilerinin, şubelerde ise şube müdürünün; 18 yaşını doldurmuş olması, en az lise mezunu olması, iflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre itibarının yerine gelmiş olması, konkordato ilan etmemiş olması, gerçek kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların kendilerinin, ticaret şirketleri ile diğer tüzel kişi tacirlerin temsile yetkili kişilerinden en az birinin, şubelerde ise şube müdürünün sorumlu emlak danışmanı (Seviye 5) ulusal yeterliliğine dayalı mesleki yeterlilik belgesine sahip olması şartları aranacak.
Ayrıca kasten işlenen bir suçtan dolayı veya affa uğramış olsalar dahi devletin güvenliğine, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörün finansmanı, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme, cinsel saldırı ve çocukların cinsel istismarı, hayasızca hareketler, müstehcenlik, fuhuş, kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçlarından hüküm giymemiş ya da ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olması gerekiyor.
            MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ
İşletmede pazarlama ve satış personeli olarak çalıştırılan kişilerin sorumlu emlak danışmanı (Seviye 5) veya emlak danışmanı (Seviye 4) ulusal yeterliliklerine dayalı mesleki yeterlilik belgelerinden birine sahip olması gerekir.
İşletmede pazarlama ve satış personeli olarak çalıştırılan kişilerin ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarının taşınmaz ticareti ile ilgili alanlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmaları durumunda mesleki yeterlilik belgesi şartı aranmayacak.
            İŞLETMELERDE AŞAĞIDAKİ ŞARTLAR ARANIR
 

  • Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğine göre belirlenen bağımsız bölüm
niteliğinde ve net alanının en az otuz metrekare olması. Dosyalama işleminin fiziksel olarak yapılması durumunda arşiv bölümü bulunması.
 
  • Hizmetin düzenli, sistemli ve hızlı bir şekilde verilmesini sağlayacak
miktar ve özellikte masa, dolap, koltuk ve benzeri malzeme ile bilgisayar, internet, telefon, tarayıcı ve faks gibi teknik donanıma sahip olması.
 
  •  Şartları taşıyan birden fazla tacir veya esnaf ve sanatkârın faaliyet
göstermesi halinde, işletme büyüklüğü her bir tacir veya esnaf ve sanatkâr için yüzde yirmi artırılarak uygulanır.
 
            TAŞINMAZ TİCARETİNE KONU HİZMETLER
 
  • Tapu kütüğüne kayıtlı olsun ya da olmasın taşınmaz alım satımı ve kiralaması
konusunda pazarlama faaliyetinde bulunmak ve aracılık yapmak.
 
  • Alım satım ve kiralamaya konu taşınmazla ilgili inceleme, araştırma ve
raporlama yapmak.
 
  • Taşınmazın rayiç satış veya kira bedeli hakkında iş sahibine bilgi vermek.
  • Tapu işlemlerine aracılık etmek.
  • Alıcı veya kiracı ile sözleşme yapmak, kira bedeli ödemeleri ile abonelik işlemlerini
takip etmek, taşınmazın tamiri, bakımı ve onarımı gibi hizmetlerin verilmesini sağlamak ve bu hususlarla ilgili süreç hakkında iş sahibini bilgilendirmek.
 
  • Taşınmazla ilgili danışmanlık ve yönetim hizmeti vermek.
  • Taşınmaz ticaretine ilişkin diğer hizmetleri yürütmek.
 
            TAŞINMAZ TİCARETİNDE UYULACAK KURALLAR
 
 
  • Taşınmaz ticaretine yönelik hizmet verilen işletmede, taşınmaz ticaretine konu
hizmetler dışında ticari faaliyette bulunamaz.
 
  • İşletme tabelası ve basılı evrakı dâhil olmak üzere faaliyetleri sırasında mesleğini
tanımlayan ibareler dışında herhangi bir ibare kullanamaz.
 
  • Verdiği hizmet nedeniyle edindiği bilgi ve belgeleri, yetkilendirme sözleşmesinde
belirtilen esaslar dışında açıklayamaz ve kullanamaz.
 
  • Hizmet sunarken ahlaka uygun, adil, dürüst, özenli ve makul bir şekilde hareket eder;
yanıltıcı bilgi veremez.
 
  • Haksız ve hukuka aykırı davranış ve ticari uygulamalarda bulunamaz.
  • Hizmet verdiği kişilerin alım satım ve kiralama tercihlerini etkileyecek nitelikteki
bilgileri gizleyemez.
 
  • Hizmet verdiği kişilerin menfaatlerine aykırı davranışta bulunamaz.
  • Hizmet verdiği kişileri yasa dışı olan ve etik olmayan uygulamalara teşvik edemez.
  • Hizmet verdiği kişilere tehdit veya taciz edici davranışlarda bulunamaz.
  • Hizmet verdiği kişilere belge imzalatmadan önce bu belgeleri okumaları
için yeterli süre verir, belgelerde yer alan hükümleri açıklar ve imzalanan belgelerin birer suretini bu kişilere teslim eder.
 
  • Aldığı her teklifi ve karşı teklifi, hizmet verdiği kişilere doğru ve objektif bir şekilde en
kısa sürede sunar.
 
  • Taşınmazın satılması veya kiralanması ya da satış veya kiralamadan vazgeçilmesi yahut
yetkilendirme sözleşmesinin feshedilmesi durumunda fesih tarihini izleyen ilk iş günü içinde reklam ve ilan faaliyetine son verir.
 
  • Taşınmazın satılması veya kiralanmasına yönelik yazılı ya da görsel tüm
ilan ve reklamlarında; satış veya kiralama koşulları gibi konularda yetkilendirme sözleşmesine ve iş sahibinin isteklerine uygun hareket eder.
 
  • Elektronik ortamda yapılanlar dahil olmak üzere taşınmazın satılması veya
kiralanmasına yönelik ilan ve reklamlarında, adres ve tapu bilgileri hariç olmak üzere diğer bilgiler ile iletişim bilgisine ve yetki belgesi numarasına kolay okunabilir şekilde yer verir.
 
  • Her bir yetkilendirme sözleşmesi için fiziksel olarak veya elektronik ortamda dosya
oluşturur. Yetkilendirme sözleşmesini ve bu sözleşme çerçevesinde verilen hizmetler kapsamında düzenlenen belgeleri dosyasında en az beş yıl süreyle saklar.
 
  • Taşınmazın tanıtımına yönelik gazete ilanı, el kitapçığı, katalog gibi unsurlar ile
fotoğrafları, vaziyet planı ve imar durumuna ilişkin belgeleri işletmesinde bulundurur.
 
            ALIM SATIMA ARACILIK SÖZLEŞMESİ DÜZENLENECEK
 
İşletmenin verdiği alım satıma aracılık hizmeti sonucunda alıcı, satıcı ve işletme arasında alım satıma aracılık sözleşmesi düzenlenerek ve bu sözleşmede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilecek:
 
  • İşletmenin yetki belgesi numarası, iletişim bilgileri, temsile yetkili kişisinin adı soyadı
ve imzası; iş sahibi ile alıcının adı soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası, iletişim bilgileri ve imzası, iş sahibi ve alıcının tüzel kişi olması durumunda tüzel kişinin unvanı ve iletişim bilgileri ile temsile yetkili kişisinin adı soyadı ve imzası.
 
  • Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi ve adresi.
  • Taşınmazın alım satım bedeli ve bu bedelin ödenme yöntemi.
  • Kararlaştırılması halinde ve oran veya tutarı işletme için hizmet bedelini aşmamak
koşuluyla iş sahibi veya alıcının sözleşmeden cayması durumunda ödenecek cayma parası ve sözleşmenin hiç veya gereği gibi ifa edilmemesi halinde uygulanacak ceza koşulu.
 
  • Hizmet bedeli ve bu bedelin iş sahibi ile alıcı arasındaki paylaşım usulü.
  • Tapu harcı ve döner sermaye hizmet bedeli gibi masrafların iş sahibi ile alıcı arasındaki
paylaşım usulü.
 
  • İlgili kanuna göre sözleşmenin uygulanmasından doğan uyuşmazlıklarda hangi il
mahkeme ve icra dairelerinin yetkili olduğu hususu, uyuşmazlığın çözümü için arabuluculuk veya tahkim gibi alternatif çözüm yollarına başvurulmasına ilişkin kayıtlar ve kararlaştırması halinde tarafların diğer hukuki ve mali sorumlulukları.
 
            KİRALAMAYA ARACILIK SÖZLEŞMESİ DÜZENLENECEK
İşletmenin verdiği kiralamaya aracılık hizmeti sonucunda kiracı, kiralayan ve işletme arasında kiralamaya aracılık sözleşmesi düzenlenerek bu sözleşmede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilecek:
 
  • İşletmenin yetki belgesi numarası, iletişim bilgileri, temsile yetkili kişisinin
adı soyadı ve imzası; iş sahibi ile kiracının adı soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası, iletişim bilgileri ve imzası, iş sahibi ve kiracının tüzel kişi olması durumunda tüzel kişinin unvanı ve iletişim bilgileri ile temsile yetkili kişisinin adı soyadı ve imzası.
 
  • Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi, adresi ve özellikleri.
  • Taşınmazın kira bedeli ile kira bedelinin yıllık artış oranı ve ödenme yöntemi.
  • Kararlaştırılması halinde ve oran veya tutarı işletme için hizmet bedelini aşmamak
koşuluyla iş sahibi veya alıcının sözleşmeden cayması durumunda ödenecek cayma parası ve sözleşmenin hiç veya gereği gibi ifa edilmemesi halinde uygulanacak ceza koşulu.
 
  • Hizmet bedeli ve bu bedelin iş sahibi ile kiracı arasındaki paylaşım usulü.
  • İlgili kanuna göre sözleşmenin uygulanmasından doğan uyuşmazlıklarda hangi il
mahkeme ve icra dairelerinin yetkili olduğu hususu, uyuşmazlığın çözümü için arabuluculuk veya tahkim gibi alternatif çözüm yollarına başvurulmasına ilişkin kayıtlar ve kararlaştırması halinde tarafların diğer hukuki ve mali sorumlulukları.
 
            TAŞINMAZ GÖSTERME BELGESİ DÜZENLENECEK
 
Alım satımına veya kiralanmasına aracılık edilen taşınmazın alıcı veya kiracıya gösterilmesi hizmeti, her bir taşınmaz için ayrı ayrı taşınmaz gösterme belgesi düzenlenmek suretiyle verilecek. Bu belgede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilecek:
 
  • İşletmenin yetki belgesi numarası, iletişim bilgileri, temsile yetkili kişisinin
adı soyadı ve imzası; alıcı veya kiracının adı soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası, iletişim bilgileri ve imzası, alıcı veya kiracının tüzel kişi olması durumunda tüzel kişinin unvanı ve iletişim bilgileri ile temsile yetkili kişisinin adı soyadı ve imzası.
 
  • Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi, adresi ve özellikleri.
  • Taşınmazın hangi amaçla gösterildiği ve gösterilme tarihi.
  • Hizmet bedeli ile tarafların diğer mali ve hukuki sorumlulukları.

Taşınmazı gösterme hizmeti karşılığında herhangi bir bedel talep edilemeyecek. Ancak işletmenin bulunduğu ilçe sınırı dışında verilen taşınmaz gösterme hizmeti için taşınmazın gösterildiği kişiden ulaşım masrafı talep edilebilecek.
HİZMET BEDELİNE SINIRLAMA
Alım satım işlemlerinde hizmet bedeli oranı, alım satıma aracılık sözleşmesinde yer alan satış bedelinin katma değer vergisi hariç yüzde dördünden fazla olamayacak.
Kiralama işlemlerinde hizmet bedeli, kiralamaya aracılık sözleşmesinde yer alan kira bedelinin katma değer vergisi hariç bir aylık tutarından fazla olamayacak.
İşletme, taşınmaz alım satımının tapu siciline tesciliyle veya iş sahibi ile kiracı arasındaki kira sözleşmesinin kurulmasıyla hizmet bedeline hak kazanacaktır. Alım satım ve kiralama dışındaki hizmetlerde hizmet bedeli hakkı ilgili sözleşmenin kurulmasıyla doğacak.
Hizmet bedeli, iş sahibi ile alıcı veya kiracı arasında aksi yazılı olarak kararlaştırılmadıkça eşit olarak paylaştırılacak.
Taşınmazın yetkilendirme sözleşmesinin süresi içinde, taşınmaz gösterme belgesini düzenleyen işletme bertaraf edilerek doğrudan iş sahibinden satın alınması veya kiralanması durumunda işletme hizmet bedeline hak kazanır.
RUHSATLANDIRMA İŞLEMİ
İşletmenin yetki belgesine sahip olup olmadığı işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilmeden önce yetkili idareler tarafından kontrol edilir ve yetki belgesi olmayan işletmelere ruhsat verilemez.
5 ARALIK 2019'A KADAR BAŞVURU YAPILACAK
 
Bu itibarla, Yönetmelik uyarınca “Taşınmaz Ticaretiyle” iştigal eden ve bu faaliyetine halen devam eden gerçek veya tüzel kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların 5 Aralık 2019 tarihine kadar Yetki Belgesi almaları gerekmektedir.